Of je nu voor je hobby of woon-werkverkeer op de motor stapt, motorrijden geeft je een heerlijk gevoel van vrijheid. Maar het heeft ook nadelen: zo heb je geen kooi om je heen, geen airbags en geen kreukelzone. Daarom is het uiterst belangrijk dat je een goede en veilige motorrijopleiding krijgt. Stel bij Auto- en motorrijschool HIPPE Amstelveen zelf je eigen opleiding samen en kies:
- Het aantal lessen
- Welke categorie je wilt behalen
- Of je je theorie zelf of met hulp wilt leren
- Of je een proefexamen wilt afleggen
Je krijgt altijd les van dezelfde instructeur. Zo weet deze precies hoe ver je bent en hoeveel lessen je nog nodig hebt.
Praktijklessen voor de motor
Als je les neemt bij Auto- en motorrijschool HIPPE Amstelveen, krijg je altijd les van een goed opgeleide motorinstructeur.
Voor de motor bestaan drie verschillende rijbewijzen: voor de lichte motor (A1), de middelzware motor (A2) en de zware motor (A).
Wij verzorgen alleen de rijopleiding voor A.
A rechtstreeks
Als je 21 bent en geslaagd bent voor je motortheorie-examen of in het bezit bent van een autorijbewijs, mag je het rijbewijs voor de zware motor (A) halen. Als je het rijbewijs voor de zware categorie (A) vóór je 24e rechtstreeks behaalt, krijg je ' code 80' op het rijbewijs vermeld. Dat betekent dat je in de zware categorie (A) uitsluitend op een driewielig motorrijtuig mag rijden met onbeperkt vermogen. Als je het rijbewijs voor de zware categorie hebt, krijg je automatisch het A1- en A2-rijbewijs.
Met een A-rijbewijs met code 80 mag je rijden op:
- Motors van de categorie A1- Driewielige motorrijtuigen van de categorie A1 (<15kW)
- Motors van de categorie A2- Driewielige motorrijtuigen van de categorie A (>15kW)
De code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Als je voor het behalen van je A-rijbewijs het A2-rijbewijs al hebt, vervalt code 80 op het moment dat je het A2-rijbewijs twee jaar bezit. Vervalt code 80 voor je 24e, dan moet je bij de gemeente een nieuw rijbewijspasje aanvragen zonder de code 80.
Met een A-rijbewijs zonder code 80 mag je rijden op:
- Motors van de categorie A1
- Driewielige motorrijtuigen van de categorie A1 (<15kW)
- Motors van de categorie A2
- Driewielige motorrijtuigen van de categorie A (>15kW)
- Motors van de categorie A
Het getrapte systeem
Wanneer je minimaal twee jaar in het bezit bent van het rijbewijs A1, mag je overstappen naar de middelzware motor (A2). Daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) te doen. Op dezelfde manier mag je twee jaar na het behalen van het rijbewijs A2 overstappen naar de zware motor (A). Als je via het getrapte systeem je rijbewijs voor de zware categorie (A) behaalt, dan krijg je geen code 80 op je rijbewijs.
Wij geven rijles voor:
- Categorie A: Wij lessen op de Suzuki SV 650
Theorie-examen
Voordat je de praktijkexamens voor de motor mag doen, doe je theorie-examen bij het CBR. Op je theorie-examen laat je zien dat je de verkeersregels kent en verkeersinzicht hebt. Zo kun je veilig de weg op.
Het theorie-examen voor de motor bestaat uit 50 vragen en 2 testvragen, hiervan moet je 41 of meer vragen goed beantwoorden.
De een leert graag uit een boek en de ander gaat liever voor een ONLINE THEORIECURSUS. De online theoriecursus heeft ook veel oefenexamens. En bij het leerboek hebben we de mogelijkheid om oefenexamens erbij aan te schaffen.
Ook is het mogelijk om een DAGCURSUS te volgen.
Alles is mogelijk! Het is maar net wat jij prettiger vindt! Je bereidt je dus optimaal voor om een geslaagd examen te maken.
Leerboek, online oefenexamens, online theoriecursus en/of vragenboek zijn bij de receptie verkrijgbaar.
Auto- en motorrijschool HIPPE Amstelveen zet veiligheid voorop
Met een motor ben je kwetsbaar. Daarom staat veiligheid voorop. Zowel tijdens de lessen als bij het examen zorgen we ervoor dat je vol
vertrouwen de weg op kan. We leggen precies uit hoe je zo veilig mogelijk rijdt en wat je nodig hebt om goed beschermd op de motor te stappen.
Tijdens de rijlessen en de examens moet je jezelf beschermen
met:
- Een goed passende helm, die op deugdelijke wijze is bevestigd. De helm moet van een goedgekeurd type zijn en bij voorkeur voorzien van een helder vizier. Donkere vizieren worden in verband met de veiligheid sterk afgeraden.
- Schoeisel: hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken.
- Handschoenen die je handen en polsgewrichten zoveel mogelijk bedekken.
- Een broek die je benen bedekt en een jas die je bovenlichaam en armen helemaal bedekt.
Deze materialen hebben wij uiteraard ook te leen bij de rijschool.
Tarieven voor motorrijlessen
Praktijklessen - motor 1-4-2024
-
Lesprijs per uur
€ 63,- -
Lesprijs per anderhalf uur
€ 94,50 -
Lesprijs per 10 uur á € 61,-
€ 610,- -
Examen AVB (VoertuigBeheersing)*
€ 278,50 -
Examen AVD (VerkeersDeelname)*
€ 339,50 -
Herexamen AVD*
€ 339,50 -
BNOR examen AVD
€ 359,- -
Borg bij inschrijving
€ 35,-
* Bij spoed- of afroepexamen geldt een toeslag van € 26,30
* De examenprijzen zijn inclusief de les voor het examen en de huur van
de motor tijdens het examen.
Theorie - motor 2024
-
Theorieboek A
€ 28,50 -
Internettraining 250 credits
€ 9,25 -
Internettraining 500 credits
€ 17,50 -
Examentrainingsboek 400 vragen
€ 23,- -
Theorie-examen CBR
€ 58,- -
Theorie-examen CBR extra tijd
€ 71,- -
Theorie-examen CBR individueel
€ 121,50 -
Theorie-examen CBR avond/weekend
€ 64,- -
Oefenexamen
€ 25,- -
Online theoriecursus
€50,-Hoofdstukken lezen, video's bekijken, deeltoetsen en oefenexamens maken
Pakketten - motor 1-4-2024
-
Pakket A-15 (10 lessen)
€ 1523,- (€ 61,- per uur)(15 uur + AVB-Examen + AVD-examen)
-
Pakket A-30 (20 lessen)
€ 2423,- (€ 60,50 per uur)(30 uur + AVB-Examen + AVD-examen)
De examens
Voor het halen van je rijbewijs leg je 3 examens af:
• CBR theorie-examen
• AVB (voertuigbeheersing)
• AVD (verkeersdeelname)
Het AVB examen bestaat uit 4 clusters:
Parkeren, langzame oefeningen zoals een slalom, stapvoets rijden en een halve draai maken, snelle oefening zoals een uitwijk-oefening en een snelle slalom, en remoefeningen.
Het AVD examen is het praktijkexamen op de openbare weg.
Er wordt gelet op een aantal onderwerpen zoals beheersing van de motor, kijkgedrag, voorrang verlenen en rekening houden met andere weggebruikers. Je wordt uiteindelijk beoordeeld op een aantal examenonderdelen, zoals het in- en uitvoegen, het rijden van kruispunten, bochtenwerk en kijkgedrag. Je krijgt tijdens het examen alle gelegenheid om te laten zien wat je kunt.
Nieuwsgierig naar de motorexamens? Klik hier
BRAVOK
Om veilig en zonder problemen motor te rijden dient u de motor regelmatig te controleren op diverse punten. Hiervoor gebruiken we de afkorting B.R.A.V.O.K. wat staat voor de controle van:
Banden:
Profieldiepte wettelijk 1 mm in het midden gemeten.
De veiligheidsnorm ligt bij 2 a 3 mm. Bij 1 mm is de slijtingsindicator die in de groeven zit, gelijk met de rest van het loopvlak.
Onregelmatigheden (een schaafplek of scheur/spijkers/steentjes).
Bandenspanning (staat in het onderhouds-boekje).
Ventieldopje(stof/vuil tegenhouden).
Brandstof:
De brandstofkraan of deze niet op reservestand staat.
Het brandstofniveau d.m.v. de benzinemeter of op de stand van de dagteller.
Remmen:
De voorrem moet bij inknijpen druk opbouwen en mag niet tegen het stuur komen. In het kijkglas dient het niveau van de remvloeistof boven het minimumstreepje te staan. Indien de remvloeistof laag staat kan dit twee oorzaken hebben, de remblokken zijn versleten of de remleidingen lekken waardoor remvloeistof verloren gaat.
De achterrem mag niet te veel vrije slag hebben en je voet moet de grond niet kunnen raken.
Accu:
De accu bevindt zich onder het zadel.
De eerste werking van een accu controleer je doordat het licht brandt en de motor vlot start.
De accupolen moeten schoon zijn/ invetten met zuurvrije vaseline.
De accuklemmen moeten stevig vast zitten.
De vloeistof moet op peil zijn. Eventueel bijvullen met gedistilleerd water.
Verlichting:
Algehele verlichting controle koplamp, achterlicht, richtingaanwijzers.
De werking van dimlicht, grootlicht, remlicht (via voorrem en achterrem ), richtingaanwijzers, claxon en lampjes in de cockpit.
Vering:
De voorvering controleert u op olielekkage rond de vorkpoten. Bovendien dient u te weten dat de achterveren i.v.m. belading instelbaar zijn.
Vloeistoffen:
Bij vloeistof gekoelde motoren dient u regelmatig het koelvloeistofniveau te controleren. Op het expansietankje dient de vloeistof tussen het minimum en maximum streepje te staan. Moet u meerdere keren achter elkaar bijvullen, dan is het zeer waarschijnlijk dat een slang van het koelsysteem verdroogd is.
Olie:
Oliepeil carter (met peilstok of kijkglaasje)
Andere vloeistoffen zoals koelvloeistof en brandstof. Het olieniveau kunt u controleren in het kijkglaasje of d.m.v. een oliepeilstokje. Hierbij dient de motor natuurlijk wel op een vlakke ondergrond te staan. Meestal staat op de olievuldop welk soort olie er in moet. Anders vindt u dit in het instructieboekje onder de buddyseat.
Ketting:
Schoon (zand, modder etc. Mag uiteraard wel vet zijn).
Spanning ( 2 a 4 cm speling in het midden van de lange zijde van de ketting).
Smering (de ketting altijd aan de binnenzijde smeren/inspuiten).
Slijtage (onder andere te zien aan de scherpe tanden van de tandwielen, ketting ligt dieper tussen de tanden van het tandwiel).